صبح در کوچه‌ی ما منتظر خنده‌ی توست

سفر به تربت حیدریه

چهارشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۴، ۰۵:۵۴ ب.ظ

پله های باغ ملی تربت حیدریه

فکر کنم سال گذشته بود چه ماهی یادم نیست ولی کمی سرد بود باران باریده بود و هوا دلچسب، پس می تواند اوایل پاییز باشد مطمئنم فروردین نبود چون خانه مهین خانم اینا که رفتیم خبری از شیرینی عید نبود پس طبق قانون اگر و آنگاه حتما فروردین نبوده است . خلاصه مادرم کمی قرمه سبزی پخت بود و گفت نهار و ظرف با من ، وقتی رسیدیم تربت به باغ ملی شهر رفته و چون باران می بارید به نمازخانه پناه بردیم و بساط نهار پهن شد مامان فقط دو تا قاشق آورده بود و بشقاب هیچی و البته فراموش کرده بود و این شد که چهارتایی دور قابلمه ها نشستیم و دو نفرمان با دست و نان غذا خوردیم ...خلاصه ، کمی بعد نگهبان بیرونمان کرد . توی پارک چرخیدیم و دخترم بازی کرد و بعد

نمایی که در عکس دیده شده از داخل باغ ملی  است

اینجا مزار است ولی من از داخل کاروانسرا ( رباط طبسی ) وارد این محل شدم

رفتیم مزار قطب الدین حیدر که در کنارش موزه مردم شناسی هم قرار داشت

در حاشیه خیابان و دو طرف درب ورودی مزار ایوان هایی برای اسکان مسافران وجود داشت با طاق و اجاق

ایوان

گل میخ هایی برای آویز وسایل یا بند کردن بند چادر

وارد حیاط شدیم

و به زیارت رفتیم

کمی نزدیکتر

و داشتند گچ های روی دیوار را می زدوند تا نقاشی های آن رو بیایند و آن همه زیبایی نمایان شود

لعنت به سلیقه دستهایی که دیوار رنگی را با لعابی از گچ سفید کرد

در اطراف مزار سنگ قبرهایی دیده می شد که به روایتی مریدان وی (قطب الدین حیدر ) بودند

و جالب کلمات عصمت پناه - مرحمت پناه که در ابتدای بیشتر سنگ قبرها بود

کلماتی از قبیل مرحمت غفران - جنت مکان و غیره نیز بود

باریک ترین دری که تا بحال دیده ام

سقف گنبد روی مزار

در کنار مزار و در گوشه ضلع شرقی موزه مردم شناسی قرار داشت

سقف موزه

زنی در حال پخت نان (مادرم در آغوش گرفتش و گفت خاله پیرزن خسته نباشی )

خیک روغن

مجسمه نیم تنه حاج محمد ابراهیم طبسی از تجار معروف عصر قاجار این کاروان سرا رابنا کرده بود در ورودی قرار داشت و اتاقی برای فروش صنایع دستی نیز مهیا بود .

دایم بدو بدو بود و خستگی راننده و دیر رسیدن به منزل دوستان و اقوام دور مادری ام

نتوانستم عسکها و اطلاعات بیشتری جمع کنم . جستجوی اینترنتی اش با شما

اگر الان اقای شهریار سفرنویس بود نقشه پلان را هم داده بودند

کاروانسرای طبسی

عکس از اینترنت (دری که در کنج ساختمان است ورودی موزه بود )

مشخصات بنا این رباط در زمره بناهای دو ایوانی است که شامل فضای ورودی هشتی و تعدادی هجره مشرف به میان سرای بنا و انبار و اصطبل است.

این رباط که از ابنیه‌های جنب مزار قطب الدین حیدر می‌باشد در ضلع شرقی مزار قطب‌الدین حیدر قرار دارد و از چند ایوان و غرفه و اتاق و اخیه و طویله و انبار تشکیل شده و شکل و ترکیب کاروانسرایی دارد که در کنار مسجد و مزار قرار گرفته است. وجود این مجموعه بیانگر محل تردد و نقطه ثقل ایاب و ذهاب مردم به شهر بوده است.